پروبیوتیک ها و کمک به درمان موشهای صحرایی مبتلا به دیابت

محققان با دستکاری سویه ای از باکترهای لاکتوباسیلوس (پروبیوتیک رایج در روده ی انسان) توانستند آنها را مجبور به ترشح پپتید شبه گلوکاگون 1-یا GLP-1کنند. سپس موش های صحرایی مبتلا به دیابت را به مدت 90 روز با این سویه ی مهندسی شده بصورت خوراکی تیمار کردند. نتایج نشان داد مقدار قندخون موشهای صحرایی که در طی این مدت از  این پروبیوتیک مهندسی شده مصرف کرده بودند نسبت به گروه کنترل، 30 درصد پایین تر است.

این تصویر نشاندهنده ی یک سلول از موش صحرایی است که برای بیان انسولین (سبز رنگ) برنامه ریزی مجدد شده است. هسته برنگ آبی درشکل مشاهده می شود.

به گزارش محققان دانشگاه Cornell، علم یک قدم به درمان دیابت از طریق قرص های پروبیوتیک انسانی نزدیک تر شده است. نتایج این تحقیق 27 ژانویه در مجله ی Diabetesمنتشر گردید.

پرفسور John Marchاستاد مهندسی بیولوژی و محیط زیست در دانشگاه Cornellو نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: این مطالعه اثباتی درباره ی اصل استفاده از پروبیوتیکها در درمان دیابت است، در آینده  تحقیقاتی درباره ی تأثیر استفاده از دوزهای بالاتر پروبیوتیکها در درمان کامل دیابت انجام خواهد شد.

 محققان دریافتند که مصرف این سویه از لاکتوباسیلوس سبب تبدیل سلولهای اپتیلیال روده ی فوقانی در موشهای صحرایی دیابتی به سلولهایی می شود که عمل آنها بسیار شبیه به سلولهای بتا در پانکراس است. سلولهای بتا بر مقدار قند خون نظارت کرده و درصورت نیاز به ایجاد تعادل درمقدار قند خون در افراد سالم به ترشح  انسولین می پردازند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد مدت زمان لازم برای کاهش مقدار قند درخون موشهای تحت درمان با پروبیوتیک خوراکی پس از صرف غذا مانند یک موش عادی است، همچنین مقدار قندخون موش صحرایی دیابتی با تجویز پروبیوتیک با مقدار قند خون یک موش عادی همسان است.

پرفسور March  می گوید: مصرف این نوع پروبیوتیک سبب تغییر مرکز کنترل گلوکز از پانکراس به روده ی فوقانی شده است.

هر چند استفاده از این نوع پروبیوتیک  توانسته است جایگزین ظرفیت انسولین در موش صحرایی دیابتی شود خوشبختانه هنگامیکه این نوع از پروبیوتیک را به رژیم غذایی موشهای سالم می افزایند تغییری درمقدار قندخون آنها ایجاد نمی گردد. پرفسور مارس می گوید: اگر موش بتواند مقدار قند خون خود را با مصرف این نوع از پروبیوتیک مدیریت کند نیازی به تزریق بیشتر انسولین نخواهد داشت.

 این تکنولوژی تحت لیسانس شرکت BioPancreateاست، این شرکت یکی از شرکت های تابعه ی Cortendo ABاست که یک کمپانی بیودارویی در سوئد می باشد. دانشمندان این شرکت  درحال کار بروی استفاده از این نوع درمان بروی انسان هستند.

پرفسور مارس می گوید: احتمالاً درآینده بیماران می توانند با مصرف یک قرص به هنگام صبح به کنترل دیابت خود کمک کنند.

منابع:

Diabetes, January 2015 DOI: 10.2337/db14-0635

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150127104850.htm